torsdag 30 oktober 2008

Koflytt och hästträning

I förmiddags stod det på undertecknads lott att flytta korna till deras sista hage för hösten, tillika hästarnas vinterhage. Tanken är att korna ska beta av en hel del uppvuxet gräs innan hästarna släpps dit, för att minska risken för plötsliga tarmstörningar som kolik och andra otrevligheter. Nå, nu var detta inte det femminutersjobb jag hade trott, då jag fick gå och hämta dem längst bort i deras andra hage, samt gå före och visa vägen i bitvis väldigt lerig terräng...samt att det tog sin lilla tid att koppla om stängseltrådar och flytta och flytta tillbaka hästar temporärt och jaga en kalv som envisades med att inte följa med flocken...lägg till stressen över att tvingas lämna sonen själv inne under tiden så kan jag lova att jag var både väldigt smutsig och svettig när uppdraget väl var utfört.....men nöjda blev de i alla fall, kossorna!

På eftermiddagen var H. hos farmor vilket härhemma utnyttjades åt att träna diverse markövningar med Freja, planen var att rida men då hon var lite ofokuserad kändes det läge med en psykisk genomkörare i stället för att få henne att slappna av lite mer inför nästa pass. Till helgen är förhoppningen att vi ska kunna ge oss iväg en lite längre sväng....

Lilla Uri, guldhästen, fick ikväll komma in och få lite extra mat och torr vila inomhus. Dessvärre är Frejas box ännu ej klar vilket innebar att någon skulle få stå själv, efter lite fundering blev det Uri då jag tyckte så synd om Udda som annars hade fått stå själv ute i mörkret och regnet. Lite gnäggningar efter de andra blev det förstås, men i övrigt är hon förvånansvärt obekymrad inför att vara själv. Det ska bli så roligt att komma igång med hennes träning snart, hon har liksom Udda haft en längre vila efter premieringen men det märks att båda börjar bli sugna på att bli aktiverade!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig bild på grisarna längre ner! Att leka flockledare kan vara en pärs! Jag har försökt.. med tjurar :-). Ha en härlig Halloween!

Pernillas Blogg sa...

Härligt att höra att det gick så bra för fina lilla Uri att vara inne ensam igår, förstår verkligen att du ser framemot att komma igång med guldhästens utbildning- För egen del ser jag väldigt mycket framemot näästa torsdag då jag skall hem till dig och dina fina pållar och givetvis lille H! :)