onsdag 29 oktober 2008

Lättbakad linfrölimpa

Vad gör man när man upptäcker att brödburken är tom och det redan är sena kvällen? Ja, detta recept på lättbakad linfrölimpa har i alla fall räddat många frukostar i detta hushåll! Bara att slänga ihop när man inte orkar knåda och baka ut ett "vanligt" bröd. Har precis satt en form på jäsning och tänkte under tiden dela med mig av receptet (tänk bara på att intaget av linfrön bör begränsas till 1-2 msk/dag, vilket kanske kan innebära 1-2 skivor...eller så byter man ut linfröna mot solrosfrön eller andra frön, borde ju fungera lika bra?). Med varmluftsugn kan man ju enkelt dubbla receptet och grädda 2 formar samtidigt! (Receptet är hämtat ur en gammal favoritreceptbok jag för ett antal år sedan hittade på mitt favoritgym i Stockholm, Ylab (www.ylab.com): "De gröna alternativen" skriven av Kåre Engström och Anna-Lisa Stenudd, utgiven av Hälsokostrådet: http://www.halsokostradet.se/)

Linfrölimpa

25 g jäst
3 dl vatten (fingervarmt)
1 msk socker
1 msk olja
1 tsk salt
1 dl russin
2 dl linfrön (hela)
6 dl rågsikt

Rör ut jästen i vattnet. Blanda ihop allt och häll i smord 1,5 l form. Låt jäsa 45 min. Grädda nederst i ugnen på 250 grader 10 min, sänk därefter värmen till 175 grader och grädda ytterligare 20 min. Klart!

6 kommentarer:

Linda Färnevik sa...

Ja det är ett gott bröd, särskilt till soppa! Vi minskar dock ganska regält på linfröna eftersom lilltösen anser dem vara "kärnor" och därför måste spotta ut dem. =)

Anonym sa...

Åh Det lät som ett gott bröd. Och enkelt att baka. Ska ta och testa det idag :-)
/Malin - Home On The Range

Skumme sa...

färnevik: hmm, till soppa har jag lite svårt att föreställa mig, funkar det verkligen med den söta smaken från russinen? ersätter ni linfröna med annat? solrosfrön kan jag tänka mig vore gott, men ibland blir de gröna i bröd, någon som vet varför?

malin: du får rapportera om hur det blev sen! :-)

Anonym sa...

Det blev såååå gott ! Hade inga russin hemma, med det gick bra utan. Nästan hela limpan gick åt första kvällen....hm. Ett bra betyg. både hunden och mannen tyckte om den. Och jag förstås :-) Jag ska baka en till ikväll.
/Malin - Home On The Range

Skumme sa...

Kul att brödet blev bra! Ta det lugnt med linfröna bara ;-)

Skumme sa...

Nu har jag lärt mig att solrosfrön kan bli gröna när man bakar med bikarbonat/makpulver, dock ej med jäst! Så det bör vara riskfritt att byta ut linfröna mot solrosfrön i detta bröd!