lördag 10 januari 2009

Inkörningskurs med 1,5-åringen

Ja, så var det hög tid att sätta unghästen Uri i skolbänken. Viss förberedande utbildning har hon givetvis genomgått redan, men då vi mycket sällan kan vara två som hjälps åt med hästarna härhemma, samt saknar längre erfarenhet av inkörning, så passade det bra att delta i den inkörningskurs som Skaraborgsdistriktet av Föreningen Nordsvenska Hästen anordnar.

Annars känns det väl oftast säkrast att prova nya saker på hemmaplan, men samtidigt vill man ju passa på när man kan få hjälp, så trots lite oroligt väder och ny miljö tömkörde vi i dag, något som vi bara testat en gång hemma. Lite svårt att koncentrera sig hade hon, men det var ju mycket nytt på en gång och blir säkert bättre nästa gång.

7 kommentarer:

guba sa...

Kul att det började bra.
Inkörning är allt det jag tycker är roligast av allt, slår faktiskt tillfredsställelsen av en färdig häst. Sällan stämmer ett uttryck så bra som här, "Det är resan och inte målet som är upplevelsen".

För min del då.

Skumme sa...

Håller med, även om jag inte har så lång erfarenhet av körning och ännu mindre av inkörning så tycker jag nästan det roligaste är just att få delta i och vara med och forma den unga hästens utbildning från unghäst till färdig häst! Inget slår att få möjlighet att göra detta tillsammans (självklart med sakkunnig hjälp om man som jag då själv saknar nödvändig erfarenhet).

Linda Färnevik sa...

Jag håller absolut med om att det roligaste är att lära in allt! Nu när Dimma blir mer och mer "föärdig" saknar jag att ha en ungdom att guida och vägleda!

Kul att kursen gick så bra!

Skumme sa...

Färnevik: Det behöver väl inte vara så långt borta, bara att betäcka till våren :-).

Tuwa sa...

Livet på landet... det är ett liv som inte går att jämföras med något annat, det måste upplevas *L*
Jag antar att ni också haft fullt upp med att hålla elden vid liv i kylan. Därtill mocka, fodra o pyssla om varandra. Hoppas att ni kryat på er. Det var väl bra att ni kom iväg på kursen o att hon skötte sig...
"Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcksfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla" Önskar fortsatt lycka till med inkörningen

guba sa...

Jaa, ni kunde ju låna ner Reko en till en och en halv månad innan han skall till Värmland vilket blir i mitten av maj så får ni era ston betäckta. Det vore väl smidigt??

Skumme sa...

guba: Det vore ju toppen! ;-)