lördag 25 juli 2009

Vinbärsfrossa

Nu har det under några dagar varit hög tid att plocka av de 8 dignande gamla vinbärsbuskarna i trädgården, något som inte varit det lättaste i det idoga regnandet. Det har gällt att passa på mellan skurarna, varför skörden i år ännu inte blivit så imponerande. Men några burkar och flaskor med sylt och saft till husbehov har det i alla fall hunnit bli. Tyvärr går det ju då åt väldigt mycket socker för denna typ av konservering vilket känns mindre hälsosamt i längden. Något som man kan göra med vinbär är ju i och för sig att mixa någon dl styckfrysta vinbär tillsammans med en banan och yoghurt till en s k "smoothie", väldigt gott! Men tyvärr är ju frysutrymmet begränsat, så tips på att spara vinbär utan att behöva använda alltför mycket socker mottages tacksamt!

2 kommentarer:

Linda Färnevik sa...

Vinbär är jättegott! Har just plockat av våran enda buske, en röd... Typ 2 liter blev det. Imponerande skörd. =)

Tuwa sa...

Jo visst är det gott... men detta socker... det är ett gissel. Jag har kokat bären och fryst in och häller sedan detta i mineralvattenflaskor så slipper jag köpa mineralvatten med smak. Jag har rabarber, jordgubb, vinbär, blåbär mm. Jag dricker vanligtvis för lite vatten per dag (med tanke på min fiberrika kost) så detta är ett sätt att "piffa upp vardagen".