fredag 28 augusti 2009

Besök på Örtagården Mon

Efter flera inställda turer kom vi i dag äntligen iväg till Örtagården Mon, en besöksträdgård utanför Väne Åsaka. Utöver en inspirerande vandring runt i trädgården fanns möjlighet att avnjuta medhavd fika på iordningsställda sittplatser lite varstans i trädgården omgiven av underbara dofter och synintryck. Innan det var dags att fara hem kunde vi naturligtvis inte låta bli att köpa med oss några roliga plantor (i detta fall jordmandel och bananmynta), samt ett litet häfte med titeln "Från fyra favoriter till örter i överflöd" med många intressanta tips på hur man anlägger en örtagård (finns också att beställa via hemsidan). Har också funderat och funderat på hur jag ska kunna rädda alla örterna i kruka hemma, nu när örtlandet aldrig hann bli klart i år, men nu fick jag råd - givetvis jordslår jag dem i drivbänken över vintern för senare utplantering till våren!

Kryddlunden med myntalådor och äppelträd

Röd rudbeckia/solhatt (Echinacea purpurea )

Kärleksört (Sedum telephium)

Fikaplats

Kurshuset

3 kommentarer:

Anna sa...

Vilken härlig plats! Dit måste jag åka någon gång, tack för tipset. Vi ses snart juh, ska bli jättekul! Kram

Thorins Trädgård sa...

Hej, jag säger som Anna, bra tips på utflykt när man är i trakten.

Tackar, tackar.

Marit

Anonym sa...

Trevligt utflyktsmål. Kan inte få för mycket av örter. Bra tips! Kanske det passar in någon gång.

Må så gott/ Mimmi