lördag 13 december 2008

Byte av stegräknare

Tyvärr bestämde sig häromdagen den enklare variant av stegräknare som följde med på köpet av en tidning för att inte samarbeta längre. Den hade redan krånglat lite, bl a inte mätt alla steg om den bara suttit lite fel så i slutet fick jag sätta fast den i ena strumpan för att den skulle fungera. Nåväl, nu är en ny liten manick införskaffad, misstänker att det är samma som Linda på Äleberg använder? I går när den skulle invigas ville den inte alls, kvällspromenaden med hunden resulterade i endast 6 steg vilket kändes lite väl lite...Men i dag verkar det fungera bättre. Det jag inte riktigt gillar är att den inte registrerar när man gör uppehåll för att greja med saker, utan kräver 6 eller 7 steg i sträck. Den är liksom mer inriktad på promenadmätning, men jag skulle vilja att den också mätte alla små steg man ändå tar under en dag när man går hemma på gården. Hursomhelst, nu blir det nya friska tag! Mitt mål som det känns nu är att innan jul ha ett snitt runt 10 000 steg/dag, det är en bit ifrån dagens genomsnitt men känns ändå realistiskt.

4 kommentarer:

Linda Färnevik sa...

Jag har bytt upp mig till en bättre stegräknare med fler funktioner =) En sån här har jag nu: http://www.stegraknare.se/filer/2_1.jpg

Alla lite bättre stegräknare har en gräns, silvas 6 alt 7 steg, Omron 4 sekunders röreslse. Tar man två steg mellan spisen och diskbänken är det för lite för att kunna gillas, isf skulle den ju i prinip reagera när man "byter fot" och står och vilar. Jag tycker den funktionen är bra, då räknas inte obetydliga rörelser, inkl när man sätter sig på toaletten! =) Går man från ett rum till ett annat hinner den ju registrera.

Min fungerade mkt bra, men jag blev sugen på fler funtioner så det blev en lite bättre och roligare... Som inte är lika beroende av att sitta rätt utan kan ligga i fickan t.ex.

Skumme sa...

Åh din lyxlirare där! Vad har den för funktioner *nyfiken*? Jag gillar fortfarande inte att inte alla steg räknas, känns som jag gått omkring jättelång stund och grejat inne utan att ngt hänt! Men ibland bara det rasslar till med en massa steg utan att man rört sig nästa alls! Det är allt lite mysko...

Linda Färnevik sa...

Funktioner... Förutom att den har klocka så sparar den alla mätningar en vecka tillbaka, mäter och tar tid på enskilda promenader, promenadens längd (baserad på din egen steglängd), förbrända kalorier (baserad på vikt och antal steg) Sedan kan man som sagt ha den i fickan eller runt halsen och den mäter ändå. Enl testerna 97-100% korrekt stegmätning.

Låter som det är fel på din räknare tycker jag! Så där ska den ju inte fungera! =( Byte kanske?

Skumme sa...

Färnevik: den fungerar bättre nu! verkar som vi behövde en inkörningsperiod med varandra!