fredag 26 december 2008

Mellandagsrea..eller frivillig enkelhet?

"Missa inte rean"..."rean alla talar om"....uppmaningarna haglar mot en där man satt sig i TV-soffan i lugn och ro på annandags morgon. För en sekund låter det lite frestande, behöver jag inte en ny elektrisk pryl eller borde man inte passa på att fynda lite nya kläder? Men nej, det är faktiskt inte så mycket nytt som behöver införskaffas härhemma och det som är nödvändigt kan inhandlas vid lämpligare tillfälle än att behöva stressa iväg från hem och familj mitt under den gemensamma julledigheten. Om vi dessutom ska ha en chans att stoppa en skenande klimatkatastrof och andra globala miljöhot här på jorden är det verkligen dags att dra i nödbromsen och radikalt begränsa all onödig konsumtion.
För egen del känns det aktuellt att fortsätta rensa ut hemmet på onödiga saker för vidare befordran till bättre behövande eller återvinning. Funderar också över vad begrepp som frivillig enkelhet och en förändrad tidsanvändning verkligen skulle kunna innebära om man tog det på allvar och läser om två gamla böcker: Voluntary Simplicity av Duane Elgin och Circle of Simplicity av Cecile Andrews:

Ni som är intresserade av hur frivillig enkelhet och tidsverkstäder både kan hjälpa till att minska den klimatångest som vi är allt fler som går runt och bär på samt göra konkret nytta i ett större sammanhang - hör av er! Har nämligen en idé att efter nyår dra igång en studiecirkel både lokalt och på distans som funderar över dessa frågor och samtidigt förhoppningsvis leder till att man kan hitta smarta lösningar för att minska sin egen miljöbelastning. Bor man på landet blir man lätt t ex väldigt beroende av bilen för att ta sig någonstans. Kunde vara spännande att fundera på i vilken utsträckning häst och vagn skulle kunna vara ett alternativ! Självklart inte för längre resor, men då finns ju kanske buss eller tåg som alternativ. Ska man däremot iväg och handla i närmaste livsmedelsbutik - varför då inte kombinera med att hästen får sin dagliga motion? Men då är det lätt att skylla på tidsfaktorn -det tar för lång tid! På så sätt hör miljötänkande och tidsanvändning väldigt mycket ihop tycker jag.

9 kommentarer:

Linda Färnevik sa...

Här skippar vi också mellandagsrean trots att det kanske finns vissa saker som skulle behöva införskaffas. Egentligen inte fel att få eländet till reducerat pris, men inte på bekostnad av sitt själsliga lugn =) Rean är alldeles för stressande!

Jag är absolut intresserad av din planerade studiecirkel!

Visst vore häst och vagn till affären fint, särskilt som vi bara har 6km dit, men svårt att lösa praktiskt: det kräver ju att man är iaf två vuxna personer med och handlar vilket vi i den här familjen så gott som aldrig har tid med. Det saknas ju dessvärre uppbindningsplats till hästarna på samtliga affärer.

Skulle också vilja ta hästen till dagis, även dit 6km, men då vi har allergiska barn där får Alma inte ens titta på hästarna utan att duscha, så det går inte det heller... Är jag pessemistisk nu...? =)

Skumme sa...

Visst finns det svårigheter, men det är ju precis sådana problem man skulle kunna diskutera och kanske hitta lösningar på! Vi är säkert många som har bra idéer, men så faller det just på diverse praktiska saker...är man fler kan man sporra varandra att ta de där stegen som kanske verkar tokiga och orealistiska ;-). Allergier är förstås inte att leka med, men en dröm jag har är att i alla fall någon gång kunna ta hästen till kvarnen för att hämta foder!

Familjen Andersson sa...

Enkelt, man ringer till affären i förväg och ber dom komma ut med en kartong med det man skulle köpa.. :) Seså, det har jag gjort massa med gånger :)O då fanns inte ens mobil att tillgå!

Skumme sa...

Familjen Andersson: Smart! :-)

guba sa...

Man ser inte skogen för alla träd. Det där med att ta hästen till affären gjorde jag ofta när jag bodde utanför Pålsboda, 3,5 km enkel väg.
Uppbindnning ja, för min dekl var det aldrig något problem vare sig vid affär eller mack, en lyktstolpe eller en vägskylt funkar bra.
Jag brukar binda mina hästar lite här och där på gården, i skogen står de ju alltid bundert vid något träd under matrasterna.
Idag stog den ena bunden i snökedjan på traktorn i väntan på att jag selade kompisen.

Bara att träna och lära dem, inga problem

Anonym sa...

Det är lite synd att jag bor så långt borta. Men jag är väldigt intresserad av dina studicirkel-ideér ändå. /Malin - Home on the range

Skumme sa...

malin: kul! jag tycker verkligen det vore kul att få igång en studiecirkel på distans. återkommer i januari med lite mer praktisk info!

Bondens fru sa...

Har hitta till din blogg och är nu intresserad av din cirkel på distans.

Skumme sa...

Bondens fru: Kul! Jag återkommer snart med mer info, håller på och kollar upp det praktiska!