tisdag 2 december 2008

Hur många steg går du fram till jul?

December kan ju vara en rätt så tuff månad för den som vill tänka på hälsan. För hur man än försöker hålla sig ifrån julgodis och andra onyttigheter är det ju lätt hänt att det slinker ner ett och annat i olika sammanhang. För alla oss som har ambitionen att komma i kläderna efter även nyår lanserar jag nu därför en utmaning som sträcker sig ända fram till jul! Det handlar om något lika präktigt som genialt, nämligen att räkna steg. Det enda som behövs är ju en enkel variant av stegräknare (min fick jag med på köpet av en hälsotidning), och så att komma ihåg att använda den såklart! Det är rätt intressant att se hur många steg man faktiskt tar under en dag, utan att man kanske tänker på det - som när man hämtar posten, rastar hunden, springer upp och nerför trappor, fodrar djur etc etc. Och tar man då i alla fall en liten promenad varje dag så är man snart uppe i de 10 000 steg som brukar anges som ett bra riktmärke. Jag tänkte mig att man räknar ett genomsnitt per dag vilket gör att den som vill vara med kan hoppa på när som helst. Själv gick jag ut rätt så blygsamt i går med 6061 steg, men det ska bli bättre! Jag vet att det finns i alla fall en av er bloggläsare som redan räknar steg, så kom igen nu! Och ni andra, vad väntar ni på - skaffa en stegräknare i dag!

5 kommentarer:

Ptr sa...

Okej, misstänker att jag är utmanad då... ;-)
Det här var faktiskt min blekaste dag på en månad - det blev bara 7142 steg, vilket i stort sett är fram och tillbaka till jobbet två gånger, plus lite spring i korridorerna. Lovar att rapportera någon gång i veckan fram till jul!

Ha det så bra!

Linda Färnevik sa...

Bra ide! Vore roligt! Vet dock inte om jag känner att jag har råd. Kan väl räkna i huvudet? 'flinar* "1...2...3..."

Skumme sa...

Ptr: man kan inte vara på topp jämt! kul att du antar utmaningen. I går klådde du mig med ett antal hästlängder i alla fall, det blev bara pinsamma runt 4 000 steg! Ibland hade det varit bra att ha ett jobb att gå till ;-).

Färnevik: klart du har råd! Du får väl baka lite färre avancerade bakverk t ex ;-). Nej, den ursäkten duger inte, sist jag kollade stegräknare fanns det gott om dem i en mycket överkomlig prisklass! :-D

Linda Färnevik sa...

Jo hyfsat vettig prisklass iaf. Den billigaste kostade 140kr och den köpte jag. Hade dock gärna hittat en utan den där första siffran, det hade passat mig ännu bättre!

Svårt att motivera för familjen att en stegräknare är bättre än roliga kakor till jul dock.

Skumme sa...

Färnevik: jag tror du gjorde rätt i att inte köpa det sämsta skräpet på stegräknarmarknaden iaf. Den jag har fick jag som sagt gratis och nu har den redan börjat krångla...

Sedan behöver det ju inte vara antingen kakor eller stegräknare, man kan ju bara baka lite färre kakor ;-). Och familjen tjänar ju faktiskt också på att du investerar i din hälsa!