tisdag 30 december 2008

Ambitioner för det nya året

Såhär inför det nya året är det en hel del tankar och planer som väcks och diskuteras härhemma. Vad är viktigt, vad ska prioriteras, vilka konkreta projekt ska satsas på under det kommande året?

En viktig del för oss med att leva här på gården är att kunna ha en så resurssnål livsstil som möjligt. Något regelrätt köpstopp, som blir allt vanligare (se t ex några av bloggarna i blogglistan) känns inte så viktigt för vår del då vi redan konsumerar ytterst lite onödiga saker. Men en del saker kan ytterligare göras:

- fortsätta rensa ut ur det materiella överflödet hemma för ökad sinnesfrid och en enklare vardag
- minimera det vi trots allt handlar i affären genom att satsa mer på odlandet härhemma samt under året skaffa höns och grisar igen
- i möjligaste mån se till att det vi handlar som vi inte kan vara självförsörjande på är lokalproducerat, ekologiskt och/eller rättvisemärkt
- vid behov av t ex kläder eller skor, försöka låna eller byta med vänner och bekanta
- endast behålla prenumerationen på vår lokaltidning och såklart Åter, inte köpa några andra tidningar eller böcker utan använda bibliotek och Internet vid behov
- lägga eventuella pengar som blir över till nöjen på upplevelser, kurser, utbildningar och tjänster av olika slag i stället för materiella ting
Vad har ni andra för tankar och idéer inför 2009?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var inspirerande tankar ni har! Vi funderar på att skaffa höns, växthuset ska upp och utnyttjas till fullo. Kanske rent av sälja lite el. använda sig av bytesmarknad. Gott Nytt!

Linda Färnevik sa...

Kul att läsa era tankar och planer inför 2009! Det här med att rensa ut allt onödigt har sett fler som är inne på.

Det låter både bra och intressant, men jag är väldigt nyfiken på vad för prylar som då rensas ut?

Jag tittar mig omkring och inser att det mesta är onödigt egentligen. Allt som är som pynt (mina gamla hästgrejer på väggen, flaskor mm), dukar och ljus på bordet, krukväxter, böcker som är utlästa (om de inte är av typen "slå upp vid funderingar")... osv osv.

Allt som inte har en praktisk funktion, eller där man egentligen kan utföra sysslorna utan maskinen (elvip,assistent osv)känns lite onödigt när jag tänker efter, även jag inte vill göra mig av med dem i dagsläget iaf...

Vart drar man gränsen? Vad är onödigt? Vore kul att få veta mer!

Skumme sa...

Minigrisen: Tack detsamma!

Färnevik: Det här med utrensning har varit en vilande ambition för mig i många år. Men det är först nu som jag fått tid och ork att ta itu med det, och det bästa är att ju längre man kommer desto mer energi får man!

Hur man konkret går tillväga är ju jätteintressant att diskutera, en massa svåra avvägningar, men det är just sådant jag tänker mig att man tar upp i studiecirkeln! Väntar bara att den ansvarige på studieförbundet ska komma tillbaka efter ledighet, sen kör vi igång!

Tuwa sa...

Jag tycker ni har många bra tips...anammar genast utrensning! Jag har såååååååå mkt. saker jag inte vare sig använder eller behöver. Ladugårdsloppis får det bli här till våren! Odla mer, tog den sista purjolöken från frysen häromdagen. Det finns bara persiljan kvar nu. Hoppas på att fler hönor lägger sig o ruvar så hönsbeståndet ökar. Höstbetäckning av samtliga getter... *L* jag kommer säkert på mer men det får räcka för nu... PS. Spara el...